Vliegtuigcrashes

In het voormalig gebied Driel Oost nu Schuytgraaf zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog 2 vliegtuigen van de geallieerden en 1 Duits vliegtuig neergekomen.

James F. Byers

Schermafbeelding 2013-07-23 om 19.25.58

Lt. James F. Byers werd geboren …………… te ……………, ASN O-885901, KIA 30 juli 1943 te Driel, zoon
van ……………………………. (MI Wayne County)


78 Fighter Group, 84 Fighter Squadron

78thFtrGrp-sml84 Fighter Squadron F 47D kopie

Het 84e opgeleid in de Verenigde Staten, verhuisde tegen het einde van 1942 naar Engeland.  Vloog escort missies, die zich bezig hielden met contra-lucht activiteiten, en vielen vijandelijke vliegvelden, treinen, auto's, schepen, sluizen, en troepen aan. Ondersteunde de geallieerde landingen in Normandie in juni 1944, droegen bij aan de doorbraak bij St. Lo in juli 1944. Nam deel aan de Slag om de Ardennen in december 1944 en steunde de luchtaanval over de Rijn in maart 1945. 
Het squadron werd opgeheven op 18 oktober 1945.

Thunderbolt, P-47D-1-RE, WZ-I, serienr. 42-7935, USAAF

DSC_4233

De Republic P-47 Thunderbolt was een eenmotorig jachtvliegtuig dat intensief door de USAAF tijdens de Tweede Wereldoorlog werd ingezet.

Spanwijdte: 12.43 m
Lengte: 11,02 m
Topsnelheid: 681 km/h op 9144 m
Maximale startmassa: 7938 kg
Vliegbereik: 1658 km
Practisch plafond: 12.802 m
Bewapening: 8 (soms 6) voortwaartsvurende, op de vleugel gemonteerde 12.7 mm-mitrailleurs, tot 1134 kg aan bommen, raketten of napalm onder de vleugels en romp
Motor: 1 Pratt & Whitney R-2800-59 Double Wasp-stermotor, 2000-2300 pk

duxford-759581

Vliegveld Duxford

Duxford Airfield was een vliegveld van de RAF dat nabij het Engelse dorpje Duxford lag. Na de Eerste Wereldoorlog raakte Duxford in rust totdat het vliegveld werd gebruikt in de Battle of Britain.

In april 1943 werd het vliegveld overgedragen aan de Verenigde Staten 8th Air Force, die in mei van dat jaar aan zou komen in Groot-Brittanie. RAF Duxford werd nu Base 357 en het hoofdkwartier van de 78ste Fihter Group.
RAF Duxford werd officieeel teruggegeven aan de Royal Air Force op 1 december 1945.


Crash 30 Juli 1943 om 10.25 uur te Driel, Schutgraafseweg (nu Schuytgraaf Arnhem)

Op 30 juli 1943 vertrok van vliegveld Duxford, Lt. Byers, met zijn P-47D-1-RE, WZ-I, Thunderbold, serienr. 42-7935, als wingman van vier vliegtuigen, van Lt. Col. Melvin F. Nickle, White Flight Leader, op een bommenwerpers begeleidingsmissie, Field Order nr. 18 boven Holland en Noordwest Duitsland. De bommenwerpers waren onderweg voor een bombardement op de luchtvaartindustrie te Kassel.

Lt. Byers was rustig vliegende met het Squadron toen een 90 graden koers werd gemaakt bij Raesfeld, Duitsland, om de bommenwerpers op te pakken die boven Winterswijk waren waargenomen. Op het moment dat de vijandelijke vliegtuigen in gevecht waren met de bommenwerpers, zag 1st Lt. Charles W. Silsby, ASN 0-792883, Blue Flight Leader, een P-47 van Wight Flight, rokende uit de formatie vallen. De piloot week uit en aan zijn uiterlijk te zien, (klein en stevig, met donkere kleding), dacht hij dat het Lt. Col. Melvin F. McNickle, (P-47D-2-RE, WZ-M, 42-77961) was. Hij werd in eerste instantie vermist maar is gevangen genomen (POW, prisoner of war). Lt. Byers was lang en mager en droeg rose kleding. Op dat ogenblik waren alle 3 de vliegtuigen van White Flight nog steeds in formatie, inclusief, waarschijnlijk Lt. Byers. Dit was ongeveer op 25 – 28.000 voet om circa 10.10 uur in de omgeving van Winterswijk, Holland. Niemand heeft daarna Lt. Byers ooit nog gezien. (verslag 1 augustus 1943 Commanding Officer)

DSC_4221

Doordat  Lt. Col. Melvin F. McNickle, Groupcommander van 78 Fightergroup tijdens de vlucht bewusteloos raakte door een mankement aan de zuurstofvoorziening in zijn toestel (P-47, 42-7961, WZ-M), botste deze op 28000 ft. boven Winterswijk met het toestel van zijn vleugelman 1st Lt Byers. Deze slaagde er nog wel in zijn toestel boven Driel te verlaten, maar aangezien zijn parachute zich niet opende verongelukte hij dodelijk.

Impressie luchtongeval, artist: Piet Zeeman

Crashlocatie Beijers


Met de motor op volle toeren kwam hij recht op de Schuytgraaf af, met de neus naar beneden. De dreun was van verre te horen en een enorme hoeveelheid aarde vloog de lucht in. Het vliegtuig had zich om 10.25 uur te Driel Oost helemaal de grond in geboord.


Crashlocatie Driel Oost, nu Schuytgraaf

DSC 4229

In augustus 1976 is het wrak door de KLU-125 (110) gelocaliseerd en op 7 juli 1989 is het wrak door de DAEG-1 geborgen.


DSC_4225




Gedeelte rompplaat van de P47D Thunderbolt van Lt Byers 

DSC_4219










Lt. James F. Byers ligt begraven op de Ardennes American Cemetery, Neupré, Belgium. Plot B, Row 40, Grave 34.

Medailles: Air Medal with 2 Oak Leaf Clusters, Purple Heart.



Foto’s MuseumvlbDeelen
.




Geoffrey Charles Liggins

UK1370 G.C. Liggins kopie - versie 2

Geoffrey Charles Liggins, geboren 10 juni 1922 te Mungindi, NSW, Australie, overleden 12 februari 1955 te Sussex, Engeland, zoon van ……………, 
Datum in dienst: 22 mei 1942 te Sydney, NSW
Datum uit dienst: 1 november 1945
Rang: Flying Officer, 299 squadron, RAAF

38Group


38 Group, 299 Squadron





Short Stirling IV, serienr. L J868, RAF, SAS

short-stirling-bomber-02

De Short Stirling was de eerste viermotorige Britse zware bommenwerper van de Tweede Wereldoorlog. De Stirling is ontworpen en gebouwd door Short Brothers, van een Air Ministry Specification B.12/36 uit 1936, en werd in 1941 in gebruik genomen.

De Stirling had een relatief korte operationele carrière als bommenwerper, en werd vanaf 1943 ingezet voor de tweede lijn taken toen andere viermotorige RAF bommenwerpers, in het bijzonder de Handley Page Halifax en Avro Lancaster zijn taak overnamen, maar vervulde een belangrijke rol als sleper van zweefvliegtuigen en als herbevoorradings vliegtuig tijdens de geallieerde invasie van Europa in 1944-1945.

Spanwijdte: 30,2 m
Lengte: 26,59 m
Topsnelheid: 434,5 km/u op 4420 m
Maximale startmassa: 31.752 kg
Vliegbereik: 3235 km
Prachtisch plafond: 5182 m
Bewapening: 8 7.7 mm-mitrailleurs, 2 in neus- en rugkoepels, 4 in staartkoepel: max. bommenlast van 6350 kg
Motor: 4 Bristol Hercules XVI-stermotoren, 1650 kg elk

Keevil 4-11-1946

Vliegveld Keevil, Wiltshire

Royal Air Force Sation Keevil of simple RAF Keevil is een voormalig Royal Air Force Station en ligt op 4 mijl (6,4 km) ten oosten van Trowbridge, Wiltshire, Engeland.

Het vliegveld werd gebouwd op een terrein, eerder bestemd voor dat doel, midden van het jaar 1930. Het bestond uit 3 lange betonnen startbanen. Het vliegveld werd gebruikt door de Royal Air Force en de United States Army Air Forces Eighth en NInth Air Forces.


Crash 19 september 1944 om 16.44 uur te Driel nabij de spoorbrug

Op dinsdag 19 september 1944 vertrokken, van het RAF Special Air Service, om 13.00 uur vanaf vliegveld Keevil (AAF 471) in Wiltshire, 7 Stirlings die Horsas sleepten naar LZ “L” en 17 Stirlings die deelnamen aan een bevoorradingsvlucht voor DZ “V”. Deze twee zones werden gescheiden door een afstand van een halve mijl. 

Het wolkendek was zeer laag en het zicht slecht. Op sommige plekken van de vliegroute en rond de droppingzone en landingszone was zware Flak en mitrailleurvuur. Om ongeveer 4.00 uur n.m. was de derde lift boven de dropingszone. De hele lucht fibreerde door het gedreun van exploderende lucht-doelgranaten. Brandende machines bleven op koers tot de laatste container was uitgeworpen. Zonder jagerescorte en koppig op koers, losten de formaties, die niet uit elkaar te slaan waren, de voorraden op de oude afwerpplekken. De tegenstand was verschrikkelijk. Overal in het afwerpgebied, hoofdzakelijk rondom Wageningen en Renkum, werden harde landingen gemaakt. Sommige toestellen kwamen zuidelijk van de Rijn neer.

Op deze dag leed het 299 squadron, groep 38, zijn eerste zware verliezen van Operatie Market Garden.

Sergeant Walter Simpson (rear gunner) hoorde zijn piloot over de intercom schreeuwen: “Mijn God, we zijn geraakt!”  De Stirling werd geraakt door luchtafweergeschut. De bakboordmotor stond in brand en terwijl gas werd teruggenomen ging het toestel in een duikvlucht over. De geschrokken Simpson herinnerde zich dat het vliegtuig “moeizaam over de noordelijke oever van de rivier vloog, iets steeg, over het water schoot en aan de zuidzijde, buitendijks, nabij de spoorbrug neerkwam”. Door de klap werd Simpson naar voren en tegen de kant geslingerd. De boordtelegrafist, sergeant Rudsdale, botste tegen hem op en bleef over Simpsons lichaam heen liggen. In het vliegtuig was het een chaos; de tanks stonden in brand en Simpson kon het knetteren van de vlammen horen. Toen hij zijn benen onder Rudsdale wegtrok, slaakte deze een kreet en viel flauw; zijn rug was gebroken. Simpson krabbelde overeind en droeg de sergeant door het noodluik naar buiten. Vier bemanningsleden, versuft en ontdaan, waren daar al. Simpson ging terug naar de anderen, die nog binnen waren. Hij vond de boordschutter (Ken Crowther) bewusteloos. “Zijn schoen was weggerukt, een deel van zijn hiel ontbrak en zijn armen waren gebroken”. Simpson droeg ook deze man naar buiten, en hoewel het toestel nu fel brandde, ging hij nog eens terug voor de boordwegtuigkundige, van wie een been gebroken was. Hij werd als laatste in veiligheid gebracht.

Schermafbeelding 2015-12-20 om 16.50.37

In Driel zagen Cora Baltussen, haar zuster Riet en hun broer Albert het toestel van Simpson neerkomen. De drie gingen er onmiddelijk heen. “Het was afschuwelijk”, vertelde Cora later. “Er waren acht mannen, waarvan sommigen vreselijk waren gewond. Vlak voordat het ontplofte, sleepten we hen van het brandende vliegtuig weg. Ik wist dat de Duitsers naar de bemanning zouden zoeken. Daarom zei ik tegen de piloot – kaptein Geoff C. (Jeffrey) Liggins (Australiër), die ongedeerd bleek – dat we hem moesten verbergen en zouden zorgen dat de gewonden in goede handen kwamen.  

Wrakstukken gecrasht vliegtuig in uiterwaard nabij spoorbrug

Wrakstukken van de Short Stirling nabij de Rijnoever in 1945, linksboven de spoorbrug (GA Renkum)

We brachten hem en twee anderen naar een steenfabriek in de buurt en beloofden hun terug te komen zodra het donker was. De vijf gewonden werden naar het “Lazarett” (R.K. Parochiehuis te Driel) gebracht. “Die avond assisteerde Cora dokter A. van den Burg - van der Poel in het dorp, een vrouwelijke arts, toen deze de voet van de boordschutter amputeerde. Ken Crowther verloor zijn voet als gevolg van het ongeluk, zijn beide armen waren gebroken, hij had ook brandwonden en zijn schedel gebroken, granaatscherven en wonden. Tot zijn ontslag in oktober 1945, bracht hij door in het ziekenhuis om te revalideren.

In de fabriek van Baltussen hadden zich op het ogenblik van de komst van de Polen op 21 september 1944 verscheidene Britse soldaten en de bemanning van de neergekomen Stirling verborgen.


De tweede wereldoorlog bezien door de ogen van Drielenaar Benjamin Jansen. “Van huis en haard verdreven”

Relaas pagina 85 t/m ….  d.d. 19 september 1944

Opeens zag ik nog een toestel dat blijkbaar ook ergens een mankement had, maar er kwam geen rook uit. Het vloog tamelijk laag vanuit de richting van het kasteel de Doorwerth boven de Rijn in oostelijke richting. Mogelijk probeerde de piloot nog ergens te landen, maar voorbij het Drielseveer verloor het steeds meer hoogte en daalde het vrijsnel in een glijvlucht naar de aarde, ergens achter de Rijndijk halverwege het Drielseveer en de spoorbrug over de rivier de Rijn. Precies kon ik het niet allemaal bekijken, want fruitbomen en woonhuizen belemmerden mij het vrije uitzicht over de dijk.

‘t Bewuste toestel was in een weiland neergestreken een klein eindje voorbij de buitendijkse woning van de familie H. Roelofs. Dat huis staat ongeveer 100 meter voorbij de afrit naar de Vogelenzangsestraat die daar vlakbij ligt.

Tijdens de hulpverlening aan de bemanning van dat toestel, is er ook nog op hen geschoten door Duitse soldaten die zich nabij de spoorbrug ophielden. Heel gelukkig werd er niemand geraakt. Maar die afstand was ook nog wel tamelijk ver, namelijk nog wel ruim een kilometer.

UK1370 G.C. Liggins kopie

Bemanning  

F/O Geoffrey Charles Liggins,
Geboren: 10 juni 1922 te Mungindi, NSW, Australie
Service nr: 4222592
In dienst: 22 mei 1942 te Sydney, NSW
Uit dienst: 1 november 1945
Rang: Flying Officer, 299 Squadron, RAAF

                                                                              4 juni 1944 te Keevil

Military Medal 1916 Verenigd Koninkrijk


Sgt. Walter T. (Wally) Simpson MM, serv.nr. 1890776, rear gunner, RAF, WO 208/3350/ 1432, onderscheiding Military Medal,




F/S F. H. Humphrey, serv.nr. 1399408, navigator, FTR Arnhem Sept 44 - with Polish paratroops until relieved by DLI, 

F/S
Ken Crowther, serv.nr. 1458624, boordschutter, geboren ca 1923,

Sgt. Donald G. Gaskin, serv.nr. 1894546, flight engineer, FTR Arnhem Sept 44 - with Polish paratroops until relieved by DLI, 

Sgt.
William A. Ru(n)dsdale, serv.nr. 1062700, boordtelegrafist, FTR Arnhem Sept 44 - with Polish paratroops until relieved by DLI,

Air despatchers van 63rd Airborne Divisional Composite Company, RASC

Dvr
Alfred Braid, serv.nr. T/1769357, RASC, WO 208/3350/1430

L/Cpl
Frederick D. Prior, serv.nr. T/5889113, 63rd Airborne Company RASC, WO 208/3350/1431


Richard Adler

Geen foto



jg54

Jagdgeschwader 54, 16./JG54




focke-wulf_fw_190

Focke Wulf 190A-8, serienr. 172737

De Focke-Wulf FW 190 was een eenmotorig jachtvliegtuig dat door de Luftwaffe tijdens de Tweede Wereldoorlog werd ingezet. De ontwerper was Kurt Tank

Eerste vlucht: 1 juni 1939
In gebruik genomen: augustus 1941
Buiten gebruik: 1945
Fabrikant: Focke-Wulf, Fieseler

Spanwijdte: 10,5 m
Lengte: 8.95 mtr
Topsnelheid: 647 km/u op 5500 m
Maximale startmassa: 4440 kg
Vliegbereik: 797 km
Practisch plafond: 10.300 m
Bewapening: 2 vaste voortwaartsvurende 13 mm-mitrailleurs boven in de voorromp, tot 4 voortwaartsvurende 20 mm kanonnen in de vleugels: mogelijkheid voor aanzienlijke ladingen onder de romp of vleugels, afhankelijk van specifieke uitrusting
Motor: BMW 801D-2 stermotor, 1700 pk

Crash 25 september 1944 (tijdstip onbekend) te Arnhem (Schuytgraaf)

verbeeld_verleden_2

Op 25 september 1944 (tijdstip onbekend) werd tijdens de Slag om Arnhem een Focke Wulf 190A-8 met registratienr. 172737 van de 16./JG 54 (Jagdgeschwader 54) met aan boord vlieger Uffz. Richard Adler neergehaald. De piloot kon zich met zijn parachute redden. De piloot wist aanvankelijk te ontkomen maar werd later door de Canadezen gevangen genomen.

De gemeente Arnhem heeft op dinsdag 27 mei 2003 de opgraving van een compleet Duits jachtvliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog afgerond. Het vliegtuig, een Focke Wulf 190A-8, werd gevonden in de bodem onder de toekomstige woonwijk Schuytgraaf, aan de westkant van Arnhem.

history1

Het complete vliegtuig is in delen uit de grond gehaald. Veel onderdelen, zoals de propellor, de boordkanonnen en de motor, zijn nog herkenbaar. Arnhem overlegt met verschillende musea over tentoonstelling van het vliegtuig, aldus een woordvoerder van de gemeente. De Focke Wulf 190 was een van de meest gevreesde Duitse jachtvliegtuigen.



§§ © Harry Schoel sr. 2011